Működési szabvány
A Működési Szabvány szabályai összhangban vannak az FPSB által létrehozott „Practice Standards”-zel, amely rögzíti a Minősített Pénzügyi Tervező® szakemberekkel szemben felállított követelményeket. A Működési Szabvány szabályai
-
biztosítják, hogy a Minősített Pénzügyi Tervező® szakemberek tevékenységüket kialakított normák alapján végezzék (pénzügyi tervezés folyamatának lépései, nyilatkozatok, stb.),
-
elősegítik a professzionalizmust a pénzügyi tervezésben,
- növelik a pénzügyi tervezés értékét az ügyfél számára.
A tervezés folyamata:
1. lépés: Az ügyfél – tervező kapcsolat meghatározása
- Közösen meghatározzák a megbízás pontos terjedelmét és szabályait.
- Mire terjed ki a megbízás, s milyen időtávra szól?
- Milyen díjazást kap a tervező, független-e?
- A tervező és az ügyfél feladatai és felelőssége.
- Érdekeltségi kapcsolatok feltárása, más szakemberek bevonása szükséges-e?
2. lépés: Adatgyűjtés
- Életcélokkal kapcsolatos elképzelések.
- Meglévő pénzügyi megoldások felülvizsgálata.
- Szóbeli információk és dokumentumok.
- Kockázatviselő képesség és hajlandóság, attitűdök és prioritások feltárása.
3. lépés: Elemzés és kiértékelés
- Meglévő pénzügyi megoldások elemzése.
- Reális-e a célok elérése azon a pályán, amelyen az ügyfél pénzügyei jelenleg vannak.
- Gyakran változtatni kell vagy a pénzügyeken vagy a célokon!
4. lépés: Pénzügyi terv készítése
- Változtatási javaslatok kidolgozása.
- Megoldási javaslatok előnyei, hátrányai és kockázatai...
- A tervező (először) pénzügyi megoldásokat javasol, sosem konkrét pénzintézeteket és termékeket.
- A tervező érthetően, de szakszerű pénzügyi elemzésekkel alátámasztva mutatja be a javaslatokat.
- A döntést az ügyfél hozza meg.
5. lépés: A pénzügyi terv megvalósítása
-
Ha erre kiterjed a megbízás, a tervező szakember vagy az általa javasolt pénzügyi közvetítők a kiválasztott megoldásnak megfelelő konkrét pénzintézetek konkrét termékeire tesznek javaslatokat megfelelő értékelések és összehasonlítások után.
- Szerződéskötések
6. lépés: Karbantartás, a pénzügyi terv megvalósulásának felügyelete
- Egyetlen állandó dolog a változás!
- A szakember évente vagy más rendszerességgel
vagy
-
Az ügyfél helyzetében bekövetkező változások idején újraértékeli a tervet és „lefuttatja” a tervezési folyamatot.
(Forrás: MPTSZ)